Od wejścia do Unii Europejskiej, w Polsce obowiązuje system monitorowania i kontrolowania jakości ciekłych paliw i biopaliw. Został on stworzony głównie po to, żeby wywiązać się z unijnych dyrektyw, a przy okazji konstruowania systemu wprowadzono rozwiązania umożliwiające eliminowanie i przeciwdziałanie wprowadzeniu na rynek paliw złej jakości. Systemem zarządza Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta, a kontrole przeprowadza Inspekcja Handlowa.
System jest podzielony na dwie części – europejską i krajową, które różnią się między sobą rodzajem kontrolowanych przedmiotów, ilością parametrów podlegających badaniu i sposobem wyboru podmiotów do kontroli. Celem części europejskiej jest monitorowanie jakości paliw pod względem statystycznym. W ramach tej części kontrolowane są benzyny (bezołowiowa 95 oraz 98), olej napędowy oraz biopaliwa ciekłe dostępne na stacjach paliwowych i zakładowych. Kontroli podlegają wszystkie parametry wpływające na środowisko naturalne. Kontrolowane stacje wybierane są losowo przez system komputerowy.
Z kolei celem krajowej części systemu jest przeciwdziałanie transportowaniu, magazynowaniu, wprowadzaniu na rynek i gromadzeniu w stacjach zakładowych paliw nie spełniających wymagań jakościowych określonych przepisami prawa.W ramach tej części kontrola obejmuje:
- benzynę (bezołowiową 95 i 98),
- olej napędowy,
- biopaliwa ciekłe,
- gaz skroplony (LPG),
- sprężony gaz ziemny (CNG),
- lekki olej opałowy.
Kontroli podlegają też następujący przedsiębiorcy:
- producenci paliw,
- przedsiębiorcy magazynujący paliwa,
- przedsiębiorcy wykonujący działalność gospodarczą w zakresie transportowania paliw (na wniosek Policji oraz w toku czynności przez nią prowadzonych),
- właściciele i użytkownicy wybranych flot pojazdów,
- rolnicy wytwarzający biopaliwa ciekłe na własny użytek,
- hurtowanie paliw,
- stacje paliwowe i zakładowe, w których kontrolowane są paliwa ciekłe, biopaliwa ciekłe, LPG i CNG,
- przedsiębiorcy wprowadzający do obrotu lekki olej opałowy.