Gotówka z faktury już w 2h tylko z HIT
Wybierz język:
Polski - PL

Berlin chce rozmawiać o płacy minimalnej, ale zdania nie zmieni

Jak informuje Polska Agencja Prasowa, niemiecki rząd w liście do Komisji Europejskiej podtrzymał stanowisko, że przepisy o płacy minimalnej dla zagranicznych kierowców są zgodne z prawem Unii Europejskiej. Deklaruje jednak gotowość do rozmów, żeby znaleźć kompromis z Brukselą.
 
20 lipca Berlin przesłał do KE odpowiedź na pierwsze upomnienie dotyczące nowych przepisów o płacy minimalnej. Obejmują one m.in. zagranicznych kierowców ciężarówek, którzy przejeżdżają tranzytem przez Niemcy.  
Zastosowanie nowych przepisów do wszystkich operacji transportowych na terenie Niemiec ogranicza swobodę świadczenia usług i wolny przepływ dóbr w UE – twierdzi Komisja Europejska.
Upomnienie to początek postępowania o naruszenie prawa UE, które w ostateczności może skończyć się przed Trybunałem Sprawiedliwości w Luksemburgu.

Jeden z unijnych urzędników poinformował PAP, że według niego władze w Berlinie uważają, że zagranicznego kierowcę, który wykonując usługę transportową przejeżdża przez Niemcy tranzytem, można uznać za pracownika delegowanego co najmniej w takim przypadku, gdy zleceniodawca tej usługi ma siedzibę w Niemczech.  Chodzi na przykład o sytuację, gdy kierowca polskiej firmy transportowej przewozi towar z Polski do Francji na zlecenie firmy niemieckiej. Zgodnie z unijnym prawem pracownik delegowany ma otrzymywać płacę minimalną kraju UE, na którego terenie wykonuje pracę.

Unijne źródła spodziewają się, że spór wokół niemieckiej płacy minimalnej zostanie rozwiązany, choć nie stanie się to szybko. Prawdopodobne jest, że w październiku Komisja wyśle do Berlina kolejne upomnienie, co będzie dodatkową presją na zmianę przepisów. 

Niemiecka płaca minimalna wprowadzona od początku br. wynosi 8,5 euro za godzinę. Objęcie nią także zagranicznych kierowców ciężarówek, przejeżdżających przez Niemcy tranzytem uderza szczególnie mocno w polskie firmy przewozowe, które mają drugą największą flotę samochodów ciężarowych w całej UE. 


Źródło: Polska Agencja Prasowa (PAP)
Copyright © hittransport.pl Projekt i realizacja: mal.net.pl