Gotówka z faktury już w 2h tylko z HIT
Wybierz język:
Polski - PL

Co dalej z pakietem mobilności?

Nasze prognozy dla transportu na rok 2020 rok powoli zaczynają się sprawdzać. Jak już pisaliśmy, 31 stycznia Wielka Brytania opuściła szeregi Unii Europejskiej i choć wszyscy obawialiśmy się tego, jak to wpłynie na transport, koronawirus okazał się być czynnikiem, który zdecydowanie przyćmił związane z tym problemy. Jakby tego było mało, do legislacyjnej mety zbliża się pakiet mobilności, który najprawdopodobniej również odbije się czkawką polskim przewoźnikom.

 

Pakiet mobilności - jak wpłynie na transport?

Prawo transportowe, jakim jest pakiet mobilności obejmuje zmiany w obrębie trzech obszarów:

  • czasu pracy i odpoczynku kierowców,
  • zasad delegowania pracowników,
  • warunków wykonywania zawodu przewoźnika.

Do najbardziej kontrowersyjnych zapisów zaliczyć można przepis o obowiązkowym powrocie pojazdu do kraju będącego siedzibą firmy transportowej po upływie 8 tygodni - nawet, jeśli miałby to być powrót “na pusto”. Nowe przepisy zakładają również 4-dniowy okres karencji, w czasie którego przewoźnik nie ma prawa wykonywać żadnych operacji na terenie kraju członkowskiego, na terenie którego przebywa.

 

Pakiet mobilności - co nowego w sprawie?

Początków historii związanej z pakietem mobilności szukać można w 2015 roku, kiedy to Niemcy wprowadziły MiLog, co zaowocowało wzmożonymi dyskusjami o minimalnej płacy oraz delegowaniu pracowników. Wzorem Niemiec, swoją ustawę o minimalnej płacy pracowników wprowadziła również w 2016 roku Francja, a rok później Komisja Europejska przedstawiła Parlamentowi projekt tzw. pakietu mobilności. Od tamtej pory jest to temat wzbudzający mnóstwo emocji, szczególnie w środowisku polskich przewoźników, ponieważ wprowadzenie nowych przepisów negatywnie wpłynie na funkcjonowanie firm transportowych. Pakietu mobilności obawia się jednak nie tylko Polska. I choć jego wprowadzeniu sprzeciwiło się 9 państw, Komisja Transportu i Turystyki (TRAN) w zeszłym tygodniu przyjęła pakiet, odrzucając przy tym zaproponowane przez nie poprawki. Co teraz?

 

Pakiet mobilności - wszystko wyjaśni się w lipcu

TRAN poparł pakiet mobilności, nie oznacza to jednak przyjęcia kontrowersyjnych przepisów. Finalne głosowanie nad wejściem w życie nowych przepisów odbędzie się pod koniec lipca na sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego. To ostatnia szansa na to, by odrzucić lub zmodyfikować najbardziej niekorzystne dla przewoźników zapisy. Nowe zasady dotyczące delegowania będą obowiązywały 18 miesięcy po zatwierdzeniu pakietu mobilności. Przepisy na temat czasu odpoczynku będą natomiast obowiązywać już po upływie 20 dni od opublikowania ustawy.

Copyright © hittransport.pl Projekt i realizacja: mal.net.pl