Gotówka z faktury już po 14 dniach tylko z HIT
Wybierz język:
Polski - PL

Krajowa kontrola jakości paliw

W Polsce od 1 maja 2004 funkcjonuje system monitorowania i kontrolowania jakości paliw. Jego zadaniem jest między innymi uniemożliwienie wprowadzenia do obrotu paliw niespełniających wymagań jakościowych.

Od wejścia do Unii Europejskiej, w Polsce obowiązuje system monitorowania i kontrolowania jakości ciekłych paliw i biopaliw. Został on stworzony głównie po to, żeby wywiązać się z unijnych dyrektyw, a przy okazji konstruowania systemu wprowadzono rozwiązania umożliwiające eliminowanie i przeciwdziałanie wprowadzeniu na rynek paliw złej jakości. Systemem zarządza Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta, a kontrole przeprowadza Inspekcja Handlowa. 

System jest podzielony na dwie części – europejską i krajową, które różnią się między sobą rodzajem kontrolowanych przedmiotów, ilością parametrów podlegających badaniu i sposobem wyboru podmiotów do kontroli. Celem części europejskiej jest monitorowanie jakości paliw pod względem statystycznym. W ramach tej części kontrolowane są benzyny (bezołowiowa 95 oraz 98), olej napędowy oraz biopaliwa ciekłe dostępne na stacjach paliwowych i zakładowych. Kontroli podlegają wszystkie parametry wpływające na środowisko naturalne. Kontrolowane stacje wybierane są losowo przez system komputerowy.

Z kolei celem krajowej części systemu jest przeciwdziałanie transportowaniu, magazynowaniu, wprowadzaniu na rynek i gromadzeniu w stacjach zakładowych paliw nie spełniających wymagań jakościowych określonych przepisami prawa.
W ramach tej części kontrola obejmuje:
  • benzynę (bezołowiową 95 i 98),
  • olej napędowy,
  • biopaliwa ciekłe,
  • gaz skroplony (LPG),
  • sprężony gaz ziemny (CNG),
  • lekki olej opałowy.

Kontroli podlegają też następujący przedsiębiorcy:
  • producenci paliw,
  • przedsiębiorcy magazynujący paliwa,
  • przedsiębiorcy wykonujący działalność gospodarczą w zakresie transportowania paliw (na wniosek Policji oraz w toku czynności przez nią prowadzonych),
  • właściciele i użytkownicy wybranych flot pojazdów,
  • rolnicy wytwarzający biopaliwa ciekłe na własny użytek,
  • hurtowanie paliw,
  • stacje paliwowe i zakładowe, w których kontrolowane są paliwa ciekłe, biopaliwa ciekłe, LPG i CNG,
  • przedsiębiorcy wprowadzający do obrotu lekki olej opałowy.



Copyright © hittransport.pl Projekt i realizacja: mal.net.pl