Gotówka z faktury już po 14 dniach tylko z HIT
Wybierz język:
Polski - PL

Transport ciężarowy vs transport kolejowy – kto wygra mecz?

Popularność zyskuje od jakiegoś czasu idea „wyręczania” ciężarówek przez pociągi, a tym samym wypierania transportu drogowego przez transport kolejowy. W niniejszym artykule przyjrzę się temu jak realizacja tej idei wychodzi w praktyce.

Skąd się to wzięło?

 
Pomysł zastępowania transportu ciężarowego kolejowym pochodzi z kręgu „zielonej polityki” mającej na celu ochronę środowiska i wspieranie proekologicznych zachowań. Pomysł jest propagowany i promowany przez Komisję Europejską oraz rządy poszczególnych państw, znajdując odzwierciedlenie w prowadzonej przez nie polityce transportowej. Przykładem działań w tym kierunku może być choćby kampania „Tiry na tory”, a także wsparcie z budżetu UE. Na rozwój transportu kolejowego Unia Europejska przeznaczyła w ciągu ostatnich 9 lat ponad 28 miliardów euro. Pytanie: czy coś z tego wynikło?

Ciężarówki wciąż hegemonem w transporcie drogowym


Mimo prób zwiększenia roli kolei w transporcie i związanych z nimi pokaźnych inwestycji, transport drogowy jest póki co zupełnie niezagrożony. Jak wynika z raportu Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, który przeanalizował kolejowe statystyki, udział towarów przewożonych koleją na terenie Unii Europejskiej spadł w latach 2000-2013 o 17,8%.

Czemu transport drogowy?


Nie da się ukryć, że przewóz ładunków drogą kolejową jest dużo wolniejszy niż transport drogowy – średnia prędkość na długich trasach wynosi w ich przypadku ok. 18 km/h. Między innymi z tego względu potencjalni zleceniodawcy wciąż bardziej preferują transport drogowy. W związku z tym w meczu transport ciężarowy vs transport kolejowy wynik póki co jest na korzyść drogowców.

Copyright © hittransport.pl Projekt i realizacja: mal.net.pl