Gotówka z faktury już w 2h tylko z HIT
Wybierz język:
Polski - PL

Zła wiadomość dla firm transportowych

W naszym ostatnim artykule zastanawialiśmy się, co dalej z pakietem mobilności. Wszystko już się wyjaśniło. W tym tygodniu Parlament Europejski przyjął kontrowersyjne przepisy dotyczące transportu, nie uwzględniając w nich poprawek zaproponowanych m.in. przez europosłów PiS i PO. Oznacza to, że niekorzystne regulacje wejdą wkrótce w życie - część jeszcze w tym roku, a pozostałe za 18 miesięcy. Czy da się temu zapobiec?

Pakiet mobilności zmieni transport

Przypominamy, że nowe przepisy oznaczają wiele nowych obowiązków dla firm transportowych realizujących przewozy międzynarodowe. Wśród nich wymienić można choćby:

  • nakaz wyposażenia pojazdów ciężarowych w tachografy cyfrowe do 2024 roku,
  • 4-dniowy okres karencji, podczas którego zabronione jest podejmowanie operacji transportowych,
  • zakaz spania w kabinie podczas dłuższych przerw wypoczynkowych,
  • obowiązek powrotu ciężarówki do bazy co 8 tygodni, wynagrodzenia dla kierowców według stawek lokalnych.

Czego najbardziej obawiają się firmy transportowe?

Jak wynika z badań przeprowadzonych na polskich przewoźnikach, blisko połowa jest zdania, że pakiet mobilności będzie miał negatywne skutki dla transportu. Największe obawy wiążą się ze skomplikowaną biurokracją, zmniejszonym kabotażem, zwiększonymi kosztami wynagrodzeń oraz utrudnionym dostępem do rynku przewozów międzynarodowych. Przewoźnicy ubolewają również nad tym, że wprowadzenie pakietu mobilności nastąpiło w wyjątkowo niekorzystnym momencie - koronawirus wystarczająco już osłabił kondycję sektora. Choć wydaje się, że jest już gorzej niż źle, w tunelu pojawia się światełko...

Pakiet mobilności a zgodność z Zielonym Ładem

Czy istnieje szansa na wprowadzenie zmian w niekorzystnych przepisach. Na horyzoncie pojawiła się nadzieja i to za sprawą polskich naukowców z Instytutu Transportu Samochodowego. Jak wynika z przeprowadzonych przez nich badań, konieczność powrotu pojazdu ciężarowego do bazy co 8 tygodni znacząco zwiększy emisję dwutlenku węgla do atmosfery - wg szacunków będzie ona wynosić średnio 3 mln ton rocznie, co wyraźnie godzi w Zielony Ład - strategię Unii Europejskiej dotyczącą ochrony środowiska i klimatu. W oparciu o dane nt. emisji CO2 oraz o wpływie pandemii na sektor transportu, Komisja Europejska ma przygotować ocenę skutków wprowadzenia nowych regulacji. Być może zaowocuje to choćby częściowym ich zmodyfikowaniem. Wszyscy mamy taką nadzieję!

Copyright © hittransport.pl Projekt i realizacja: mal.net.pl