Kto ponosi winę, kiedy w trakcie przewozu ładunku dojdzie do uszkodzenia towaru? To zależy od sytuacji. Dowiedz się kiedy to firma transportowa ponosi koszty, a kiedy ubezpieczyciel.
Nawet najlepszym firmom transportowym zdarzają się błędy, których efektem może być uszkodzenie przewożonego towaru. Co się w tej sytuacji dzieje? Kto ponosi konsekwencje?
Wypadek czy zaniedbanie?
Przewóz ładunków odbywa się zazwyczaj w oparciu o umowę ubezpieczenia, która chroni przewoźnika przed roszczeniami związanymi z uszkodzonym ładunkiem. Kiedy ma miejsce wypadek, w wyniku którego cierpi przewożony towar, ubezpieczyciel wypłaca odszkodowanie.
Problem pojawia się wówczas, kiedy ubezpieczyciel nie chce go wypłacić, bowiem winna uszkodzeń jest firma transportowa. W sytuacji rażącego zaniedbania, to właśnie firma transportowa odpowiada w całości za szkody w towarze. A jak osądzić czy szkody powstały wskutek wypadku czy może właśnie z winy przewoźnika? O tym dalej.
Przewóz ładunku pod lupą sądu
Kiedy dochodzi do wypadku, sąd analizuje nie tylko dokumenty zebrane w sprawie, takie jak akta szkody, ale również takie niuanse jak motywacja sprawcy szkody. Jeśli po przesłuchaniu świadków i samego kierowcy wyjdzie na jaw, że nie dopilnował on podstawowych obowiązków, szala winy zdecydowanie przechyla się w stronę przewoźnika.
Bardzo ważne są również w tej sytuacji opinie biegłych sądowych, którzy ustalają przyczyny wypadku, nie mogąc sugerować sądowi rozstrzygnięcia sprawy. Warto jednak pamiętać, że sąd rozróżnia pojęcia rażącego niedbalstwa od każdego innego zaniedbania, dlatego uzyskanie odszkodowania przez firmę transportową w tej drugiej sytuacji wciąż jest możliwe.