3 ważne wskazówki, które znajdziesz na nalepkach opon

Zima już za rogiem, a zatem nadchodzi czas, w którym należałoby rozważyć zmianę opon na zimowe. By dokonać trafnego wyboru, wielu z nas zasięga porady fachowca, jednak niewielu ma świadomość, że garść pomocnych wskazówek znajduje się na wyciągnięcie dłoni. Znajdują się one na nalepkach informacyjnych opon, których celem jest ułatwienie kierowcom świadomego zakupu ogumienia. Jak interpretować umieszczone na nich wartości i symbole? O tym poniżej.

Jakie informacje znajdują się na nalepkach opon? 

Na większości opon znajdują się naklejki, które przekazują kierowcy 3 podstawowe informacje dotyczące: 

 – Przyczepności 

 Informacja o przyczepności znajduje się z prawej strony nalepki wraz z symbolem mokrej nawierzchni i deszczowej chmury. W tym miejscu pojawiają się określające przyczepność wartości od „A” do „F”, gdzie „F” oznacza wartość krańcową dla pojazdów ciężarowych. Różnica między wartościami „A” i „E” wynosi ok. 30%, co w przełożeniu na metry oznacza ok. 18 metrów dłuższej trasy hamowania w przypadku pojazdu z oponami „E”. Warto zaznaczyć, że z naklejki nie uzyskamy informacji na temat tego, jak opona reaguje na śniegu, lodzie, czy błocie pośniegowym.

 – Oporów toczenia 

Wskazówka na temat oporów toczenia znajduje się z lewej strony nalepki, zaraz pod symbolem dystrybutora. Jest przedstawiona w formie skali od „A” do „G”, z wyłączeniem „D”, które jest używane w przypadku ogumienia dla pojazdów ciężarowych. Różnica między oponą „A”, a oponą „G” wynosi ok. 7,5%, co w przełożeniu na zużycie paliwa oznacza spalanie o ok. 80 litrów paliwa mniej w przypadku opon z oznaczeniem „A”. 

– Hałasu 

Informacja na ten temat znajduje się na dole nalepki i określa hałas, jaki wydaje ogumienie przy jeździe z prędkością ok. 80 km/h. Wartość jest podana w decybelach, a każdy jej wzrost o 3dB oznacza dwukrotne zwiększenie się hałasu, towarzyszącego jeździe. 

Jak już wspomniałem, nalepki informacyjne znajdują się na większości opon, jednak nie na wszystkich. Wyjątkiem są opony bieżnikowe, wyścigowe, dojazdowe oraz te, które wykorzystywane są w samochodach zabytkowych. Nie posiadają ich również opony o indeksie prędkości niższym niż 80 km/h oraz opony z felgami o średnicy mniejszej niż 254 mm lub większej niż 635 mm.