Transport drogowy odpowiedzialny jest za generowanie największej ilości gazów cieplarnianych w Europie. W związku z tym kilka miesięcy temu państwa członkowskie UE zatwierdziły projekt wyglądu samochodów ciężarowych, który ma wpłynąć na zmniejszenie emisji produkowanego przez nie dwutlenku węgla. W ostatnim czasie pojawił się również pomysł wprowadzenia nowych przepisów dotyczących norm emisyjnych. Czy te działania przyniosą efekt?
Ekologiczny design pojazdów ciężarowych
Wygląd samochodów ciężarowych zdeterminowany był dotychczas przepisami zawartymi w dyrektywie o masach i rozmiarach z 1996 roku. Zgodnie z nimi maksymalna dopuszczalna masa ciężarówek sięgać mogła 40 ton (44 ton w przypadku transportu kombinowanego), a ich długość nie mogła przekraczać 18,75 metrów w transporcie międzynarodowym. Po wprowadzeniu nowych przepisów limit masy ciężarówek się nie zmieni, za to ich długość wydłuży się o 15 cm. Dodatkowo, samochody będą wyposażone w wysuwane i składane klapy, które mają zmniejszyć zużycie paliwa (szacuje się, że zmniejszy się ono o około 7-10%). Przód auta ma być natomiast nieco zaokrąglony, co poprawi jego aerodynamiczność i energooszczędność, a dodatkowo wpłynie na zwiększoną widoczność na drodze.
To jednak nie wszystko…
…gdyż w ostatnim czasie zgłoszony został do Komisji Europejskiej apel ws. włączenia samochodów ciężarowych do grona pojazdów, które od 2021 roku będą objęte normami emisji dwutlenku węgla. Apel zgłoszony został przez cztery państwa: Wielką Brytanię, Słowenię, Belgię i Holandię. Jeśli Komisja Europejska się do niego przychyli, ciężarówki będą musiały znacząco obniżyć spalanie, a oznacza to konieczność zastosowania jednostek napędowych o bardzo niskiej pojemności skokowej i bardzo niskich obrotach. Wprowadzenie opisanych wyżej zmian może się jednak okazać pomocne w realizacji unijnych planów ograniczenia gazów cieplarnianych z transportu o 60% do 2050 roku.