Jaka przyszłość czeka polską firmę transportową?
Kilka dni temu firma doradcza PwC opublikowała wyniki raportu, w którym ukazała perspektywy rozwoju transportu drogowego w Polsce w latach 2020-2030. Jakie zmiany i trendy zdominują wówczas rynek transportowy? Oto 5 najważniejszych z nich.
Zobacz również: Transport drogowy – jakie prognozy?
1. Wzrost liczby przewozów
Na początek dobra wiadomość: w związku z przewidywanym wzrostem gospodarczym prognozuje się zwiększenie tonażu, który obsługuje branża transportowa. Szacuje się, że w przeciągu 4 lat liczba wolumenów wzrośnie o ok. 23%. Warto przy tej okazji zaznaczyć, iż wzrostowi ulegną również koszty prowadzenia działalności. W 2020 r. będą wyższe o ok. 7-15% w porównaniu do roku 2018.
2. Zmiany w obrębie przewozów międzynarodowych
Unia Europejska planuje wprowadzić zmiany w prawie regulującym transport drogowy. W jaki sposób wpłyną one na branżę? Przewiduje się m.in. wzrost kosztów sieci transportowych i spadek przychodów, który będzie związany z ograniczonym dostępem do rynku. Jak pokazują statystyki, przewozy międzynarodowe stanowią 64% całkowitej pracy przewozowej polskich przewoźników. Zmiany w prawie mogą zatem mocno odbić się na ich kieszeniach.
3. Kierowców wciąż brak
Jak informowaliśmy już w jednym z naszych artykułów, polski transport cierpi na deficyt kierowców zawodowych. Aktualnie na polskim rynku jest ok. 100 tys. wolnych etatów. Za 10 lat będzie ich prawie 2 razy więcej!
4. Automatyzacja, cyfryzacja, digitalizacja
Celem obniżenia kosztów działalności oraz lepszego dopasowania się do oczekiwań klientów, firmy transportowe będą kierowały się w stronę coraz szerzej zakrojonej informatyzacji i nowoczesnych technologii. Jest to duża szansa dla gigantów, a zarazem zagrożenie dla małych przedsiębiorców, którzy nie będą mogli sobie pozwolić na wdrożenie takich rozwiązań. Może się to przyczynić do wzrostu koncentracji rynku.
5. Autonomizacja pojazdów i rozwój napędów alternatywnych
Prognozuje się, iż w przeciągu najbliższych lat tradycyjny transport przekształci się w branżę uprzemysłowioną, a to za sprawą autonomizacji ciężarówek oraz rozwój technologii w zakresie napędów alternatywnych. Zarówno jedno, jak i drugie rozwiązanie przyniesie zdecydowane obniżenie kosztów w długiej perspektywie czasu.