W Polsce w ostatnich miesiącach pogoda szaleje. Nic więc dziwnego, że wiele osób, właśnie z uwagi na często zmieniające się warunki meteorologiczne, decyduje się na zakup opon całorocznych. Czy sprawdzą się one jednak dla ciężarówek, które pokonują długie dystanse na autostradach? Przyjrzyjmy się uważnie ich wadom i zaletom!
Zobacz także: Opony zimowe dla ciężarówek
Zalety opon całorocznych:
- brak konieczności wymiany co sezon;
- pojazd zawsze przygotowany na nagłe zmiany temperatury oraz nieprzewidziane opady.
Wady opon całorocznych:
- słabsze osiągi w warunkach typowo letnich i typowo zimowych;
- znacznie szybsze zużycie bieżnika;
- gorsza przyczepność przy dynamicznej jeździe na dużych prędkościach na autostradach.
Już na powyższych przykładach można dojść do wniosku, że opony całoroczne to jedynie pozorna oszczędność. Choć korzysta się z nich przez cały rok, tak przy wyższych temperaturach szybciej się zcierają (mają bardziej miękką mieszankę niż letnie, a jednocześnie nie tak miękką, jak zimowe). Nie sprawdzają się one także na autostradach, gdzie prędkość podróży jest duża – przyczepność do drogi i zużycie gumy jest tutaj większe. Jednak – jak wiadomo gumy zużywają się głównie podczas jazdy, przez ich rozgrzewanie się, napięcie wynikające z ciśnienia, deformacje i inne czynniki, które nie występują w procesie ich przechowywania.
Zobacz także: Kierowco, sprawdzaj ciśnienie w swoich oponach!
Krótko podsumowując – opony całorocznie nie sprawdzą się dla ciężarówek, a i nie dla wszystkich samochodów będą opcją dobrą. W przypadku wątpliwości, warto skonsultować się z zaufanym serwisem oponiarskim.