Prowadzenie zimą pojazdu – czy to osobowego czy ciężarowego to wyzwanie dla każdego, nawet najbardziej doświadczonego kierowcy. Stąd też poniżej przedstawiam listę trzech podstawowych kwestii, o których kierowcy ciężarówek powinni pamiętać chcąc bezpiecznie dojechać do celu.
- Odpowiednia pozycja za kierownicąPozycja jest ważna zwłaszcza w krytycznej sytuacji. Jeśli kierowca siedzi odpowiednio stabilnie, to wówczas nie musi walczyć podczas poślizgu o utrzymanie swojej pozycji, ale może skoncentrować się na opanowaniu auta. Co to zatem znaczy „siedzieć odpowiednio stabilnie”? Poza kwestią zapięcia pasów bezpieczeństwa, która jest oczywista, pamiętać należy również, że: pozycja oparcia powinna być bliska pionu, fotel ustawić należy w taki sposób, by można było bez krępowania poruszać kołem, kierownicy, przed rozpoczęciem jazdy trzeba zapewnić sobie dobry ogląd przestrzeni wokół pojazdu i dokładnie prześledzić mechanizmy sterowania wewnątrz kabiny.
- Zachowanie się podczas nieoczekiwanych sytuacji na drodze
Jeśli chodzi o pojawienie się nieoczekiwanej sytuacji na drodze, zarówno kierowcy osobówek jak i pojazdów ciężarowych powinni reagować w ten sam sposób – poprzez mocne i jednoczesne naciśnięcie pedału hamulca i sprzęgła. W przypadku ciężarówek, które wyróżniają się większymi gabarytami, kierowcy pamiętać muszą o tym, że w związku z większą podsterownością ABS występuje opóźnienie w reakcji samochodu na ruchy kierownicą. Kierowcy ciężarówek muszą zatem zadać skręt kierownicą wcześniej, bo auto skręci dopiero za kilka metrów. - Spokojnie na zakręcie
Jazda ciężarówką na zakręcie to niebezpieczny manewr, zwłaszcza w niekorzystnych warunkach pogodowych. Żeby zwiększyć swoje bezpieczeństwo, kierowcy zadbać powinni o zwiększenie przyczepności kół do nawierzchni. Warto pamiętać, że koła samochodów o dużej masie później będą odzyskiwały przyczepność niż ma to miejsce w przypadku samochodów osobowych. Zatem, by dobrze uporać się z zakrętem, kierowcom takich samochodów zaleca się zmniejszenie skrętu i…czekanie. Warto trenować powstrzymywanie gwałtownych reakcji za kierownicą.