3 rzeczy, o których musisz wiedzieć prowadząc ciężarówkę

Prowadzenie zimą pojazdu – czy to osobowego czy ciężarowego to wyzwanie dla każdego, nawet najbardziej doświadczonego kierowcy. Stąd też poniżej przedstawiam listę trzech podstawowych kwestii, o których kierowcy ciężarówek powinni pamiętać chcąc bezpiecznie dojechać do celu.

  1. Odpowiednia pozycja za kierownicąPozycja jest ważna zwłaszcza w krytycznej sytuacji. Jeśli kierowca siedzi odpowiednio stabilnie, to wówczas nie musi walczyć podczas poślizgu o utrzymanie swojej pozycji, ale może skoncentrować się na opanowaniu auta. Co to zatem znaczy „siedzieć odpowiednio stabilnie”? Poza kwestią zapięcia pasów bezpieczeństwa, która jest oczywista, pamiętać należy również, że: pozycja oparcia powinna być bliska pionu, fotel ustawić należy w taki sposób, by można było bez krępowania poruszać kołem, kierownicy, przed rozpoczęciem jazdy trzeba zapewnić sobie dobry ogląd przestrzeni wokół pojazdu i dokładnie prześledzić mechanizmy sterowania wewnątrz kabiny.
  2. Zachowanie się podczas nieoczekiwanych sytuacji na drodze

    Jeśli chodzi o pojawienie się nieoczekiwanej sytuacji na drodze, zarówno kierowcy osobówek jak i pojazdów ciężarowych powinni reagować w ten sam sposób – poprzez mocne i jednoczesne naciśnięcie pedału hamulca i sprzęgła. W przypadku ciężarówek, które wyróżniają się większymi gabarytami, kierowcy pamiętać muszą o tym, że w związku z większą podsterownością ABS występuje opóźnienie w reakcji samochodu na ruchy kierownicą. Kierowcy ciężarówek muszą zatem zadać skręt kierownicą wcześniej, bo auto skręci dopiero za kilka metrów.
  3. Spokojnie na zakręcie

    Jazda ciężarówką na zakręcie to niebezpieczny manewr, zwłaszcza w niekorzystnych warunkach pogodowych. Żeby zwiększyć swoje bezpieczeństwo, kierowcy zadbać powinni o zwiększenie przyczepności kół do nawierzchni. Warto pamiętać, że koła samochodów o dużej masie później będą odzyskiwały przyczepność niż ma to miejsce w przypadku samochodów osobowych. Zatem, by dobrze uporać się z zakrętem, kierowcom takich samochodów zaleca się zmniejszenie skrętu i…czekanie. Warto trenować powstrzymywanie gwałtownych reakcji za kierownicą.